Vanhat Norssit ry Historiikin etusivulle 1867 - 1930. Norssin perintö 1930-luku. Pulasta sotaan 1940-luku. Sota-aika ja normalisoituminen 1950-luku. Levottomat teiniparvet 1960-luku. Tiedostavat teiniparvet 1970-luku. Tytöt ja kouluneuvostot Epilogi Liitteet Lähteet Videot













Omnibussi ja johdinauto

Helsingin julkisen liikenteen tilastoja on esitetty seuraavassa taulukossa.

Vuosi

Rv. mootto-

rivaunuja

kpl.

Rv. perä-

vaunuja

kpl.

Liikenne-

pituus

km.

Matkus-

tajia

milj.

Johdin-

autoja1)

kpl.

Matkus-

tajia

milj.

Linja-

autoja

kpl.

Liikenne-

pituus

km.

Matkus-

tajia

milj.

1940

167

175

71,73

73,81

0


119

132,80

3,27

1946

185

205

78,00

150.05

0


169



1950

217

252

73,87

78,63

8

7,11

174

165,30

32,59

1975

100

22

93,802)

66,49

0

0

420

703,352)

92,00

1) Liikennepituus 4,7 – 4,9 – 5,0 kilometriä 2) Erilaiset ruuhka-, yö- ja viikonloppulinjat mukaan luettuina.
(HKT 40/1941, 264-269, 408; 1947, 233-237, 385, 388; 1952, 232-233, 359; 1976, 158-162, 278; Bussikaistalla 2006a)


Sota-ajan ruuhkaa kiskoilla. Kuva: Raitiovaunu kautta vuosien, 27.


Koululaislippujen ostokortti 1945. Roland Freundin kokoelmat. Kuva: Erkki Nordberg 2008.


Kaunis nainen täysinäisessä raitiovaunussa ystävättärelleen: ”Olisin iloinen, jos tuo komea herra tuossa vastapäätä luovuttaisi minulle paikkansa. Viisi herraa nousi heti ylös.
(Veikko Kevätnumero 1942, 13)

Toinen maailmansota oli Helsingin Autobus- ja Omnibus Osakeyhtiölle tuskien taivalta. Matkustajamäärät lisääntyivät ennen näkemättömällä vauhdilla, useilla miljoonilla vuosittain. Kalusto taas rappeutui samaa kyytiä huonokuntoiseksi ja vajaalukuiseksi. Kun suurin osa linja-autoista vielä muutettiin sopiviksi kokonaan muihin tarkoituksiin, kaupungin julkisen liikenteen koko taakka kohdistui vanheneville raitiovaunuille.

Helsingin Raitiotie- ja Omnibus Osakeyhtiön toimilupa päättyi vuonna 1944. Sen pitkään valmisteltu siirtyminen kaupungin laitokseksi vahvistettiin 29.12.1944 kello 02.00 allekirjoitetulla kauppakirjalla. Tällöin syntyi Helsingin Kaupungin Liikennelaitos, HKL. Se sai palvella ensimmäisenä toimintavuotenaan 1945 yhteensä 157 miljoonaa matkustajaa, mikä oli historiallinen matkustajaennätys. Loppuun kuluneissa raitiovaunuissa matkusti 150 miljoonaa henkilöä, kun taas linja-autoja riitti siinä vaiheessa vain 7 miljoonan matkustajan tarpeisiin.

Kaupunkiin tuli sodan jälkeisinä vuosina suuret määrät uusia asukkaita, tehtiin suuri alueliitos ja alkoi syntyä uusia asuma-alueita. Raitiovaunujen määrä ja laatu eivät siitä huolimatta tavoittaneet edes sotaa edeltäneitä tasoja. Liikennettä vaivasi lisäksi sähköpula ja talviaikoina kylmyys. Lopulta Helsingin kaupungin liikennelaitos sai pienen erän kotimaisia raitiovaunuja ja uusia linja-autoja, joista ensimmäiset voitiin ottaa käyttöön vuoden 1948 lopulla.
(HKL 1972, 23, 25, 27)

HKL 178 vuosimallia 1942. Kuva: Jorma Rauhala SRS.


Helsinkiläinen liikemies nousee bensiinipulan aikana raitiovaunuun ajaakseen liikkeeseensä. Kun rahastaja tulee, hän sanoo: ”Aleksanterinkatu 13. Paljonko?”
(Veikko No 1 1940-1941,19)


Kun siniset bussit olivat vielä sinisiä 1940-luvun lopulla.


Valmetin johdinauto vuodelta 1949. Kuva: SRS 2007.

Sähköllä kulkevat johdinautot, trolleybussit otettiin käyttöön 5.2.1949 linjalle numero 14, joka liikennöi aluksi reittiä Naistenklinikka - Eira. (KM 2004b; SRS 2006a) Linja helpotti huomattavasti Etu- ja Taka-Töölössä sekä Meilahdessa asuvien norssien koulumatkoja.
Helsingin keskustan kartta vuodelta 1948. Karttaan on merkitty myös keskustan raitiovaunu- ja bussilinjoja.


(Kuva: Erkki Nordberg 2006)

Helsingissä rekisteröidyt moottoriajoneuvot näkyvät seuraavassa taulukossa.

Vuosi

Henkilö-

autot

kpl.

Linja-

autot

kpl.

Kuorma-

autot

kpl.

Paketti-

autot

kpl

Moottori-

pyörät

kpl.

Yhteensä

kpl.

1935

3 297

86

2 278


569

6 230

1940

5 120

224

3 668


724

9 736

1946

2 492

174

4 808


156

7 630

1950

6 035

407

4 942


1 142

12 526

1975

99 423

1 231

5 628

9 734

3 820

116 6941)

1) Näistä erikoisautoja 538
(HKT 1938, 218-219, 223, 361; 1947, 233-237, 385, 388; 1952, 232-233, 359; 1976, 294)


Sota-ajan ruuhkaa Heikinkadulla. Kuva: Raitiovaunu kautta vuosien, 27.

Ajoneuvoliikennettä yhtenä syyskuun päivänä kello 06.00-20.00 välisenä aikana.

Mannerheimintien – Simonkadun – Kaivokadun risteys

Raitio-

vaunuja

Linja-

autoja

Henkilö-

autoja

Kuorma-

autoja

Muita1)

ajoneuvoja

Ajoneuvoja

yhteensä

1939

5 124

593

3 693

3 782

4 382

10 551

1951

5 548

645

13 743

4 540

3 857

28 333

19752)

1 262

3 603

29 940

2 102

3 824

40 731

Hakaniementori / Pitkäsilta







1939

3 082

738

1 845

4 740

5 716

16 121

1951

3 452

2 256

7 584

4 995

3 382

21 669

19753)

2 078

8 100

17 228

900

3 067

31 839

1) Pakettiautoja, moottoripyöriä, hevosajoneuvoja, polkupyöriä, käsirattaita ym.
2) Mannerheimintie Hesperiankadun kohdalla
3) Pitkäsilta
(HKT 1952, 226; 1956, 266; 1976, 173)